Doelstellingen

  • Kinderen laten kennis maken met verschillende culturen aan de hand van muziek, geluiden, dieren en beeldmateriaal uit Senegal, India, Thailand, de Verenigde Staten, Argentinië, Lapland, Mongolië, Spanje, Guatemala, Scotland, Tanzania, Bahamas’s, Chili, China en Australie.
  • Kinderen laten zien dat er een grote diversiteit bestaat in de wereld, zodat ze beseffen dat het niet overal in de wereld is zoals bij ons.
  • Leerkrachten tools aanreiken waarmee ze later verder aan de slag kunnen met de kinderen, passend binnen het leerprogramma van zowel muziek- als wereldoriëntatie. Hen begeleiden en inspireren.
  • Wij kunnen met ons gespecialiseerd materiaal, specifieke middelen en de samenstelling van ons aanbod de kinderen net iets meer bieden dan een leerkracht in de klas.
  • De klemtoon ligt op de muzikale beleving in spel en beweging en op de ontwikkeling van het gehoor. De ervaringswereld van de kleuter en een speelse ontmoeting met klank, muziek, spel en beweging vormen het uitgangspunt, analoog het leerplan.
  • Klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.

Kinderen zijn muzikale wezens. Al van bij de geboorte zijn ze gevoelig voor klanken en ritmes. Deze muzikaliteit willen we met Muziek op wielen aanspreken, stimuleren en zo tot een vlotte ontwikkeling brengen.

Een kind neemt in de eerste levensjaren zonder moeite heel veel op.

Je kunt het stimuleren door het op jonge leeftijd al een brede waaier aan te bieden van bijvoorbeeld taal en muziek.

Door muzikale en culturele vorming op heel jonge leeftijd aan te bieden, leg je de basis voor veelzijdige talenten.